Od przyszłej niedzieli, 11 czerwca, składy pociągów austriackich kolei ÖBB kursujące z Przemyśla do Grazu w Austrii zostaną wzbogacone o wagony szwajcarskich kolei pierwszej i drugiej klasy, w tym wagon panoramiczny. Jest bezprzedziałowy, posiada o wiele większe, w porównaniu z tradycyjnymi wagonami, okna. Ma się wrażenie, że szyby zajmują prawie całe boki plus część dachu.
Wagony panoramiczne są szczególnie popularne na trasach widokowych, głównie górskich.
Pierwsze informacje na ten temat pojawiły się pod koniec ubiegłego roku. Wywołały lawinę pozytywnych komentarzy wśród amatorów kolejowych wycieczek. W Polsce będzie to pierwsza tego typu atrakcja. Istnieje spore grono turystów, którzy właśnie w ten sposób lubią podróżować i zwiedzać. Ten rodzaj turystyki szczególnie popularny jest w Szwajcarii, która ma najbardziej rozwiniętą kolej w Europie i sporo urokliwych, górskich szlaków.
- Nic tylko kupować bilety. Tak atrakcyjne wagony powinny dodatkowo zachęcić turystów do odwiedzenia Przemyśla, Rzeszowa, Jarosławia, Łańcuta, Krasiczyna, Bieszczad itp - pierwsze informacje na temat tego pociągu komentował Piotr Pilch z Przemyśla, wicemarszałek województwa podkarpackiego.
Połączenie realizowane jest przez austriackie koleje ÖBB we współpracy z polskimi PKP Intercity. W składach będą jeździć trzy szwajcarskie wagony, dwa drugiej klasy i jeden pierwszej klasy, panoramiczny. Klimatyzowane, z możliwością przewozu rowerów. Podstawowy bilet na całą trasę wyniesie ok. 250 złotych.
EC Porta Moravica będzie odjeżdżać z Grazu o 5.25, z Wiednia o 8.10. Przez Czechy dojedzie do Polski, potem m.in. przez Kraków i Rzeszów o godz. 16.48 dotrze do Przemyśla. W drogę powrotną o godz. 11.21 wyjedzie z Przemyśla, we Wiedniu będzie o godz. 19., a w Grazu o godz. 22.34. Oczywiście, można przejechać tylko wybrany fragment trasy, np. z Przeyśla do Krakowa.
W Polsce do tej pory wagony panoramicznie nie kursowały. W 2016 r. planowano ich zakup w Małopolsce. Jednak nie zrealizowano tych zamierzeń. Również w Czechach z niecierpliwością oczekiwany jest pierwszy skład.
- Wagony panoramiczne przeznaczone były do pociągów EuroCity na trasach przebiegających przez atrakcyjne tereny, np. przez Alpy czy Dolinę Renu. Nie jeździły regularnie do Czech. Zostały one rozmieszczone na przykład w pociągach ze Szwajcarii do Włoch, Niemiec czy Austrii lub w kolejce górskiej przez Przełęcz Świętego Gotarda - podają czeskie koleje Ceske Drahy.
Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?