Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Gocław i Zieloną Białołękę w 2030 roku. Miasto deklaruje, że nie odkłada tych inwestycji. Mieszkańcy rozczarowani

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
mat. pras. / Tramwaje Warszawskie
Czy trasy tramwajowe na Gocław i Zieloną Białołękę mogą się po raz kolejny opóźnić? W sieci zawrzało po sygnałach, że dla tych inwestycji Warszawa nie wystąpi o dofinansowanie unijne. Wystąpi, ale nie w najbliższej perspektywie. Jak tłumaczy nam rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich obie inwestycje pozostają dla miasta ważne, a zamieszanie związane jest z kwestiami proceduralnymi.

Kiedy tramwaj na Gocław i Zieloną Białołękę?

Już w zeszłym roku pojawiły się informacje o tym, że stolica będzie starać się o dofinansowanie unijne dla ostatniego odcinka drugiej linii metra, którego aktualnie trwa budowa. Dodać do tego należy dwa odcinki tramwaju z Wilanowa na dworzec Warszawa Zachodnia. To odcinek na ul. Rakowieckiej (budowa zacznie się w tym roku) oraz odcinek na ulicy Bitwy Warszawskiej do dworca od Grójeckiej (prace również mają zacząć się w tym roku).

Mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy zaniepokoił fakt, że nie ma żadnych informacji o wyczekiwanych od lat trasach na Gocław i Zieloną Białołękę. Czy to oznacza ich kolejne opóźnienie? Jak mówi wiceprezydent Michał Olszewski, cytowany przez portal transport-publiczny.pl, miasto będzie zabiegać o dofinansowanie dla tych inwestycji, ale harmonogram projektów wybiega poza obecną perspektywę finansową. Z tego samego względu brakuje na liście III linia metra. Potwierdza to w rozmowie z nami Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich. - Wymienione inwestycje mają się skończyć w 2030 roku, czyli wykraczają poza perspektywę UE 2021-2027- mówi.

Projektowana trasa tramwajowa na Gocław
Tak wygląda przebieg liniiUM Warszawa / Tramwaje Warszawskie

Dodaje jednak, że z perspektywy inwestora w planowaniu tych inwestycji nic się nie zmienia. Na razie jednak, jak dodaje: - w ramach FENIKS otrzymaliśmy dofinansowanie tylko dla fazy II projektu „Budowy trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Piłeczkę w tej sprawie odbija w rozmowie z nami Mateusz Senko, lokalny działacz z Białołęki.

Czy prawy brzeg Warszawy jest pomijany?

- W przypadku tramwaju na Gocław przygotowywanie dokumentacji jest najbardziej zaawansowane, tramwaj na Zieloną Białołękę ma decyzję środowiskową, a tramwaj wzdłuż Modlińskiej - studium - i nawet mimo opóźnień, w najbliższych latach uzyska decyzję środowiskową. Dla porównania, budowana obecnie linia tramwajowa do Wilanowa uzyskała decyzję środowiskową w marcu 2017 r., a już w październiku tego samego roku zostały przyznane środki z Unii Europejskiej na jej realizację. Co ciekawe, na liście dofinansowanych z UE inwestycji był wówczas także tramwaj na Gocław, który później został z niej zdjęty. Pytanie brzmi, dlaczego po raz kolejny musimy mieć do czynienia z Warszawą dwóch prędkości, gdzie jej prawą stronę omijają potrzebne inwestycje? - zastanawia się.

Pytania o inwestycje komunikacyjne dla Białołęki padły też na livechacie, który prezydent miasta, Rafał Trzaskowski, zorganizował na Facebooku. Podkreślał, że miasto około trzech lat czekało na decyzję środowiskową na Zieloną Białołękę. Teraz to sama inwestycja musi zaczekać. - Na realizację samego tramwaju na Zieloną Białołękę musimy trochę poczekać. Najpierw tramwaj na Kasprzaka, zajezdnia na Annopolu, tramwaj na Wilanów - czyli de facto trasa aż do Dworca Zachodniego - mówił. Jeden z odczytanych komentarzy dotyczył bezpośrednio tego, że Białołęka jest pomijana. Prezydent przypomniał, że powstał póki co odcinek na Winnice. - Oddaliśmy tramwaj do Winnicy, a więc część tej dużej zapowiadanej inwestycji została zrealizowana, ale wiemy jak olbrzymie są potrzeby komunikacyjne na Białołęce, w związku z tym ten tramwaj będzie realizowany - tłumaczył prezydent.

Projektowana trasa na Zieloną Białołękę
To przebieg liniiUM Warszawa / Tramwaje Warszawskie

- W przygotowanym na zlecenie miasta dokumencie „Plan systemu transportowego Warszawy” tramwaj wzdłuż Modlińskiej uzyskał wskaźnik efektywności wynoszący aż 4,07. Dla porównania, III linia w zależności od wariantu uzyskała od 0,92 do 1,04, gdzie próg efektywności wynosi 1 - przypomina Mateusz Senko, sugerując czego powinny dotyczyć priorytety transportowe stolicy.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto